سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تشخیص زگیل تناسلی در زنان

برای تشخیص عفونت HPV، دکتر در مورد سابقه‌ی جنسی فرد، نشانه‌هایی که تجربه کرده و نوع روابط جنسی اعم از رابطه‌ی جنسی دهانی و بدون کاندوم سوالاتی می‌پرسد. معاینه‌ی اندام‌های مشکوک به حضور زگیل، بخش مهمی از تشخیص است. اگر زگیل در قسمت داخلی واژن خانوم‌‌ها ایجاد شود، معاینه‌ی لگنی باید انجام شود. گاهی زگیل‌ قابل مشاهده نیست، که در این حالت پزشک ناحیه را به اسید استیک ضعیف، آغشته می‌کند و زگیل به رنگ سفید نمایان می‌شود. برخی روش‌های تشخیص به شرح زیر هستند:

آزمایش پاپ اسمیر

 آزمایش پاپ اسمیر وجود HPV را بررسی نمی‌کند بلکه تغییرات سلولی دهانه‌ی رحم را مشخص می‌کند. فقط چند نوع خاص HPV با سرطان سرویکس مرتبط است که طی آزمایش پاپ اسمیر قابل تشخیص است. این آزمایش برای زنان 30 ساله و بالاتر قابل استفاده است و در زنان جوان کاربردی ندارد زیرا سیستم ایمنی بدن آن‌ها می‌تواند در برابر HPV سرطان‌‌زا نیز مقاومت کند. طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک از وسیله‌ای به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن واژن استفاده می‌کند و سپس از سوآپ برای نمونه برداری از سلول‌های دهانه‌ی رحم استفاده می‌کند. نمونه روی لام قرار داده می‌شود و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد.


کولپوسکوپی نوعی معاینه‌ی اختصاصی سرویکس است که با استفاده از دستگاهی به نام کولپوسکوپ که سلول‌های دهانه‌ی رحم را چندین برابر بزرگ‌تر نشان می‌دهد، انجام می‌شود. این معاینه ساده و بدون درد بوده و زمانی انجام می‌شود که پاپ اسمیر تغییرات سلولی غیر طبیعی و پیش سرطانی را نشان دهد. در صورت طبیعی بودن نتایج پاپ اسمیر، این آزمایش یک سال بعد مجددا تکرار می‌شود. اگر سالم هستید نیازی به انجام پاپ اسمیر ندارید.

بیوپسی

 ویروس HPV می‌تواند با بیوپسی از زگیل تناسلی یا از دهانه‌ی رحم نیز تشخیص داده شود.

تست دی ان ای

DNA: دو آزمایش با نام‌های Cervista HPV-16/18 و Cervista HPV-HR برای تشخیص حضور DNA ویروس در بدن فرد در دسترس هستند. این آزمایش قادر به شناسایی دو نوع شایع HPV مرتبط با سرطان یعنی سویه‌ی 16 و 18 می‌باشد. در صورت غیر‌طبیعی بودن نتیجه‌ی پاپ اسمیر برای تشخیص دقیق‌تر از تست تشخیص دی ان ای استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه تشخیص زگیل تناسلی در زنان به وبسایت دکتر ریحانه رمضانی نژاد متخصص زنان در تهران مراجعه کنید.